lördag 7 juli 2007

Erik jobbar lördag

Jag sitter ensam i DDs stora plåtburk till centralredaktion. Den är murrig och mysig fast lite olustig på samma gång. Det är släckt överallt men hos mig har flitens lampa lyst hela dagen.

Per Bjurman var dagens stora uppdrag. 5500 tecken intressant lördagsläsning; ett personporträtt, är beställt och jag ska leverera. Vi fikade i Borlänge. Inte helt otippat var Bjurman svårintervjuad. Han skruvade på sig. Men det gör inget. Ju mer kryptisk han var desto mer "författarjag" kan jag lägga in. Det blir upp till mig att tolka hans person och verk. I like.

Sen gick vi och handlade skivor hos Pers kompis Ingemar. Han köpte på min inrådan Jamie T och jag köpte på hans rekommendation Dr. Dog. Vi köpte annat också på Ingemars rekommendation. Min fotograf ville gå hela tiden men jag fick ju betalt för att shoppa med PB så jag ville stanna. Vi stannade länge.

Egentligen var Dr. Dog Lokkos rekommendation förmedlad genom Bjurman. Han har slutat hålla koll på musik. Tappat intresset. Han vill inte skriva om musik på mycket, mycket länge. Mer än så kan jag inte avslöja här. Ni får läsa på lördag. Då kommer även sanningen bakom den berömda kyssen på Nalens scen. Det ni.

Jag har idag under mina upptäcktsfärder på den öde redaktionen upptäckt något som ger frasen "jag går ner och letar i arkivet" en helt ny innebörd:



7 kommentarer:

Fanny Lundstedt sa...

Fanny jobbar söndag. Söndag kväll. Det innebär inte alls att skriva ihop nåt fläshigt kändisrep. Det innebär att åka hem till barnfamilj som nyss flyttat in i sitt modulhus. Anledningen till att de är värda spaltutrymme är att de är de FÖRSTA som flyttar in i just det området.

Men jag gillar ju att åka hem till folk och träffa deras ungar och prata planlösningar och fiberkablar. På riktigt, alltså.

Så det har varit en trevlig söndag. Förutom att jag inte har haft något att göra de senaste timmarna. Ingenting. Det är därför jag skriver så långa och meningslösa kommentarer. Ta inte det ifrån mig, det är min enda glädje.

Ta det inte ifrån mig!

MLI sa...

Låter som en rätt trevlig lördag.
Läggs porträtten upp på digitala DD eller måste man ta tåget till Falun för att få tag på denna enastående text?

ART IS BUSINESS sa...

Herr Exil!
Det låter som en ganska bra lördag, både kändisintervju och kändishäng i affär. Inte illa.

Eriks Exil sa...

Fanny: Jag kan inte ta det ifrån dig. Ingen kan ta det ifrån dig.

Mli: Ja. En version som rent estetiskt har blivit våldtagen brukar läggas ut på webben under Dalarna - Lördagsitervju. Dock med viss godtycklig fördröjning. Men vill du ta del av substansen i det hela så skulle jag satsa på tåget till Falun. 147 kr om man har tur.

Keps: Jag tänkte "detta är en typsisk sån där grej som kepsen gärna hade använt som pluggalibi för en resa till NY när vi hade radiokurs". Men jag var även på en fågerfotoutställning på formiddagen så det var inte all play.

Aron sa...

Har Bjurman nånsin haft koll?

ART IS BUSINESS sa...

Hur låter Dr Dog?

Marko sa...

Läste intervjun med Bjurman. Bra text Erik. Väckte några minnen till liv. Kolla: http://marko-saavala.blogspot.com/

Mvh/Marko Säävälä
webbtvredaktör på TT som jobbat på DD