onsdag 1 augusti 2007

Storbrand i falun



Uppdatering 2/8 14.23
Igår brann det alltså rätt rejält i Falun. Egnellska huset anno 1903 totalförstördes , två lägenheter likaså, samt en hel rad företagare fick se sina livsverk antingen brinna eller vattenskadas ordentligt. Sorgligt. Ingen skadades allvarligt. Skönt.

För Erik och Erik betydde detta hårt fältarbete i giftig rök. Även om detta med den giftiga röken verkade smått överdrivet.
- Det är inte värre än att röka en Marlboro light, sade Erik N.

Smått kaos rådde på redaktionen och vi fick se oss rejält utskåpadewebben av den mer resursstarka konkurrenten.
- Hej. Är du ensam eller, sade fyra tjejer från Dalarnas Tidningar i kör med sina pigga röster nere i brandområdet.
- Eh... ja, men jag är jävligt snabb, sade jag.

Jag fick dock tillfälle att ringa in telegram "on location" vilket var skoj. Det är alltid kul att domdera i handsfree.

Efter ett par timmar kom Erik N och hjälpte till. Vi jobbar bra tillsammans.
Klockan 17.32 satte jag mig utmattat på tåget till Stockholm så jag har inte sett dagens tidning men det blev ett helt gäng bra artiklar.

Det är intressant att se hur formuleringar från lokalpressen sprider sig via TT till riksmedia.
Dalarnas tidningar fick stort genomslag med sin (överdrivna) "giftig rök täcker stora delar av centrala Falun"

Jag fick stort genomslag med min "ett helt kvarter står i brand" som dessutom var ett helt korrekt återgivet citat från ett befäl på plats.

En eloge till Erik N som jobbade kväll och knöt ihop säcken.

Intresserade kan läsa vår bevakning av branden
här här här här här
här här
här & här

3 kommentarer:

Fröken J sa...

Den var absolut sevärd. Jag håller helt med, filmaren och intervjuaren gjorde ju inget väsen av sig så det var helt briljant att låta barnen berätta. Och de galna vuxna också. Hehe visst var det en line i slutet också där ett barn sa "I think they were muslims?" om ett par gubbar som inte ville höra på om Jesus?

Förresten, vilket drama med branden! Scary.

ART IS BUSINESS sa...

Ojoj, ibland blir det allvarligt även i Dalarna.

ART IS BUSINESS sa...

Bäste herr Exil!
Kalvblod är inget som alla mindre handlare kan förmedla.