söndag 24 juni 2007

Exil: Dag 1


Kl. 12.39 Jag & Andy Pandy lämnar Stockholm

Andy Pandy är precis som bilen på bilden en Fiat Panda med tillägget "4x4" som betyder att det är den terränggående monsterversionen med fyrhjulsdrift. Det är alltså frågan om en lite mindre föregångare till dagens SUV.

Andy Pandy och jag lämnade stan. Det sista som mötte våra ögon innan glesbygdens oändliga vidder slukade oss var de slitna husen och vattentornet i Tensta/Rinkeby. När jag var liten och vi åkte till fjällen brukade vi åka förbi samma ställe. Jag tyckte att husen var hemska, läskiga och sorgliga. Nu stod de som en sista utpost för en stad jag älskar. Nu var de vänliga och vackra. Jag och Pandy viskade ett stilla "farewell - but not goodbye" innan vi växlade upp och gav oss ut i Sverige.



Det var märkligt. När jag och Pandy rullade in i Dalarna, efter flera timmars vägrenskörning i 80km/h, förändrades himlen. Stora moln tornade upp sig, landskapet förändrades och dramatiserades. Jag vet inte om detta egentligen var ett dåligt omen. Men det var på ett konstigt sätt välkommnande. Dalarna bjöd upp till dans och jag tackade ja. Ett brutalt regnväder tvingade Pandys enda vindrutetorkare att febrilt häva sig från sida till sida. På radion sommarpratade Mark Levengood om att våga stå kvar och möta blicken på det man räds.



16.02 Hem nya hem
Efter den mycket spirituella färden kom jag så äntligen till Falun. Lägenheten som jag hyr är något ödesmättat. Tre rum och kök inrett i pensionärsstil. Mycket böcker, prydnadsvaser, fotografier, mattor och annat som gamla människor har hemma. Men efter en stund börjar jag känna mig hemma. Som jag hörde på något tv-program "ta ett rum och gör det till ditt". Jag började med en blogghörna: macbook, högtalare, fåtölj.



16.45 Oh shit
Erik N kom hit från Borlänge för att välkommna mig. Han hade sin bil med sig. Den var ett monster. Vi åkte med den. Sjukt fort. Whohohohhohohohohohhohoblblblblb. Så lät motorn.
Här poserar Andy Pandy med sin nyvunne vän Ford Galaxie.



22.03
Det har varit en lång dag. Har handlat och ätit med Erik N. Efter detta blir det sängen. I morgon är jag journalist på riktigt. Kl. 8.00 väntar DD på sin nye medarbetare. Jag lämnar er med det bästa med "min" lägenhet i Falun. En otroligt lummig och gräsig vy från balkongen. Där kan jag sitta och, som nu, snylta på någon stackares trådlösa uppkoppling.


3 kommentarer:

Texas sa...

ÄNTLIGEN ETT INLÄGG!!
Och otroligt spännande. Lång dags färd mot Dalarna. Ska bli spännande att följa din exil.

Anonym sa...

vad långt bort du är...

Anonym sa...

... men du, pandan är av årsmodell 88 (men togs ut på vägarna först 89, så hon är så till åren kommen) puss